A cukorbetegség lelki oldala: az édesanya
2014. július 19. írta: cukorfalat kuckó

A cukorbetegség lelki oldala: az édesanya

A cukorbetegség lelki oldaláról ritkán szólnak a hírek. Ez a szakembereket nem érdekli. Nekik a nyers adatok kellenek. Milyen értékek között mozog a vércukor? Mennyi szénhidrátot eszik a beteg? Hány egység inzulint kap alkalmanként a gyerek? És még sorolhatnám. Pedig a mi kezelőorvosunk nagyon lelkiismeretes: úgy engedett el a kórházból minket, hogy megadta a mobil számát, hogyha bármi kérdésem van, elbizonytalanodtam valamiben, nem jók Örs értékei, azonnal hívjam, fel fogja venni a telefont. Illetve hetente kell a mai napig is küldeni neki a vércukorértékeket. Már csak 3 havonta kell kontrollra menni a kórházba, de nem telik el úgy hét, hogy ne beszélnénk vagy ne váltanánk levelet. Ez a háttér hatalmas segítség. 

De a diabétesznek lelki oldala is. Hatalmas teher a gyermeknek és a családnak is. Erről keveset hallani. Saját bőrödön kell mindent megtapasztalni. Sajnos a mai egészségügyben nincs mód arra, hogy a kórházban eltöltött idő alatt egy pszichológus is meglátogassa a családot és segítsen. Pedig nagyon nagy szükség lenne rá, hogy utat mutasson. Remélem ez a jövőben változni fog.

Egy cukorbeteg gyermek édesanyja egyik napról a másikra nem csak élelmezésvezető és konyhatündér lesz, hanem pszichológus is. Végzettség nélkül, hirtelen bedobva a mély vízbe.

Ki hogyan kezeli? Nem tudom. Én sokáig nem is foglalkoztam vele, nem beszéltem az érzéseimről, nehézségeimről. Mindent elnyomtam magamban. És őszintén? A kutya meg nem kérdezte, hogy "Niki, te hogy vagy?" Csak Örsre figyeltünk, hogy vele minden rendben legyen: percre pontosan menjen a nap, változatosan étkezzen, jól számoljuk ki az adagokat, sokat mozogjon. 

És ez ment hónapokon keresztül. Mókuskerék. Monotonitás. Folyamatos stressz.

silhouette-67202_640.jpg

Éreztem, hogy valami nem kerek. Én nem ilyen vagyok. Lefogytam (az amúgy sem sok kilómból). Feszült voltam. Nem volt türelmem a gyerekekhez. Nem érdekelt semmi. És egyszer csak kipukkant a lufi tavasz végén. Mosogatás közben teljesen váratlanul elkezdtem zokogni. Csak sírtam és sírtam, percekig. Jól esett. Mint a nyári forróságban egy pohár hideg ital.

Depressziós lettem. Eddig csak olvastam erről az állapotról, mindig elkerült és a tágabb családban sem találkoztam még vele. Komolyan elgondolkoztam azon, hogy szakemberhez fordulok, mert hosszú távon egy édesanya nem teheti meg, hogy depressziós legyen, főleg ha a gyermeke egy frissen diagnosztizált cukorbeteg és csak rá számíthat. Végül is nem mentem sehova. Lapoztam egyet életem könyvében és felálltam (pont, mint a kórházban). Nem kellett külső segítség. Próbáltam új feladatokat keresni magamnak, valami mást csinálni a gyerekmentes időszakban, mint korábban. És sikerült. Most már kifelé megyek belőle, ezért is születhetett meg ez a blog.

Ezúton is köszönöm minden kedves Olvasómnak a sok-sok támogató üzenetet, amelyet a Facebookon írtatok nekem!

A bejegyzés trackback címe:

https://cukorfalatkucko.blog.hu/api/trackback/id/tr816484009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.07.29. 19:36:19

Javaslom: bátor tábor: családi tábor, ha jól emlékszem októberben vagy novemberben van. Augusztusban kell jelentkezni, a kezelőorvosa jelentkezteti

cukorfalat kuckó · http://cukorfalatkucko.blog.hu 2014.07.29. 20:55:19

@dimitrisz: Családi táborban már voltunk, valóban sokat jelentett nekünk is és gyermekünknek is. A bátor tábort megnézem, még nem hallottam róla. Köszönöm!
süti beállítások módosítása